Dispar mașinile pe motorină în doar doi ani de pe străzile din Europa. Decizia de la Bruxelles despre motoarele diesel
Mașinile diesel nu vor fi interzise. Iată clarificările Comisiei Europene privind noile norme de poluare.
În contextul noilor norme de poluare Euro 7, ministrul Transporturilor din Germania, Volker Wissing, a avertizat că acestea ar putea duce la scoaterea din circulație a mașinilor diesel cu emisii Euro 5 și Euro 6 în decurs de doi ani. Oficialul german a trimis o scrisoare către președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, solicitând clarificări în legătură cu aplicarea noilor reglementări. În replică, Comisia Europeană a asigurat că noile norme nu vor interzice autovehiculele pe motorină deja existente pe piață.
Avertismentele ministrului german și răspunsul Comisiei Europene
Volker Wissing și-a exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că limitele de emisii impuse de UE în cadrul noilor norme Euro 7 nu pot fi respectate în condiții normale de funcționare a vehiculelor. „Milioane de autovehicule riscă să fie scoase din circulație odată cu implementarea normei Euro 7”, a declarat Wissing, adăugând că în condiții de exploatare normale, cum ar fi atunci când o mașină urcă o pantă sau este încărcată la sarcină maximă, aceasta ar putea emite mai multe noxe decât permite noua legislație.
Totuși, Comisia Europeană a răspuns clarificând că noile standarde de emisii nu vor afecta retroactiv vehiculele existente pe piață. Comisarul european pentru Piața Internă, Thierry Breton, a declarat că noile norme nu vor impune retragerea din circulație a autovehiculelor diesel actuale și că aplicarea retroactivă a normelor Euro 7 este exclusă. „Respectarea limitelor nu este condiționată de sarcina auto sau stilul de conducere”, a subliniat Breton, asigurând că noile reglementări sunt implementabile și nu vor dezavantaja cetățenii sau producătorii de automobile.
Industria auto și viitorul mașinilor diesel în Europa
Reprezentanții industriei auto din Germania au reacționat cu scepticism la avertismentele ministrului Wissing, exprimându-și îngrijorarea cu privire la modificările grilei de măsurare a noxelor și la eventualitatea aplicării retroactive a noilor standarde. Asociațiile automobilistice din Germania au declarat că o astfel de măsură ar încălca principiul neretroactivității, prevăzut atât în dreptul constituțional al UE, cât și în cel german.
Potrivit datelor Autorității Federale de Transport Auto din Germania, la începutul anului 2024, aproximativ 49 de milioane de mașini circulau în Germania, dintre care peste opt milioane corespundeau standardelor Euro 5 și Euro 6. Aceste vehicule nu vor fi afectate de noile norme Euro 7, conform clarificărilor aduse de Comisia Europeană.
Comisia a subliniat, de asemenea, că noile reglementări vor viza doar vehiculele noi care vor fi produse după intrarea în vigoare a normelor Euro 7, la sfârșitul anului 2026. Vehiculele existente care respectă normele Euro 5 și Euro 6 vor continua să circule fără restricții până la data stabilită pentru abrogarea acestor standarde, la 1 iulie 2030.
În concluzie, în ciuda temerilor inițiale exprimate de oficialii germani, Comisia Europeană a clarificat că noile norme de poluare nu vor forța scoaterea din circulație a mașinilor diesel existente. Acestea vor continua să fie utilizate în mod legal în Europa, în timp ce noile vehicule vor trebui să respecte standardele Euro 7, menite să reducă emisiile și să contribuie la un mediu mai curat.